7°C 
اوقات شرعی
 
       
      • بخشهای خبری


      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 146
        کد: 103806
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۰۵/۱۶

        بازگشایی معابر در شمال پادگان لشکر77 ارتش، پشت درهای کمیسیون ماده 5 مانده است.

        انتقال کامل پادگان لشکر 77 شاید تا پایان امسال.
        بازگشایی معابر در شمال پادگان لشکر77 ارتش، پشت درهای کمیسیون ماده 5 مانده است

         

        انتقال پادگان لشکر 77 ارتش به خارج از شهر مشهد، پروژه‌ای بود که از هفت سال پیش کلید خورد، اما از برنامه زمان‌بندی اولیه برای انتقال کل این پادگان و بازگشایی معابر اشغال شده، عقب‌مانده است.

        از سال٨٨ ارتش کار ساخت پادگان جدید را خارج از شهر مشهد آغاز کرد و تاکنون حدود ۶٠درصد از یگان‌های نظامی خود را منتقل کرده است. در عین حال ضلع شمالی این پادگان در محدوده میدان عدل خمینی، همچنان پشت درهای کمیسیون ماده۵ باقی‌مانده است و مسئولان منتظرند تا با گشایشی در این حوزه، وعده بازگشایی معابر این محدوده را عملی کنند. برای اطلاع از آخرین وضعیت پروژه انتقال پادگان لشکر 77 ارتش و طرح‌هایی که قرار است در محل این پادگان بعد از انتقال به اجرا دربیاید، سراغ مدیر اجرایی طرح انتقال پادگانها رفتیم.

         

        قفل کمیسیون ماده۵ بر بازگشایی معابر شهر

        در همین خصوص مدیر اجرایی طرح انتقال پادگان ها در شهرداری مشهد، می‌گوید: از آنجا که با عبور بزرگ‌راه کلانتری، اراضی ارتش عملا به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است، لذا بخش شمالی بزرگ‌راه در محدوده خیابان عدل خمینی، پادگان شمال و بخش جنوبی بزرگ‌راه در میدان تیر سابق ارتش، پادگان جنوب نام‌گذاری شده و بر اساس آن نیز شهرداری دو توافق‌نامه با ارتش برای انتقال دارد.

        سعید جنتی با اشاره به توافقات صورت گرفته با شهرداری، بیان می‌کند: بازگشایی دو معبر اصلی به نام «ملاصدرا» و «همت» که به‌نام «شهدای ارتش» و «شهید همت» در شورای اسلامی شهر به تصویب رسیده است؛ در محدوده شمال پادگان توافق شده است. در این خصوص نقشه‌برداری معابر مذکور انجام شده و طرح تفصیلی آن نیز توسط مشاور ارتش پیشنهاد شده و برای تایید به کمیسیون ماده۵ ارسال شده است.

         

        کاهش بار ترافیکی در جنوب شهر با انتقال کامل پادگان لشکر 77 ارتش

        وی می‌افزاید: به محض تایید طرح تفصیلی در کمیسیون ماده۵ نسبت به بازگشایی این دو معبر که می‌تواند از بار ترافیکی داخل شهر بکاهد، اقدام خواهد شد. به گفته جنتی، مقدمات کار فراهم و تدابیر لازم نیز برای چگونگی اجرای پروژه اندیشیده شده و تنها در انتظار تایید و تصویب طرح در کمیسیون ماده۵ است. وی خاطرنشان می‌کند: پادگان جنوب که میدان تیر سابق ارتش است به‌نام پروژه«آبشار٢» نام‌گذاری شده است و در مجاورت آن به سمت غرب، پروژه« آبشار یک» قرار دارد که در توافقات آستان قدس رضوی با بخش خصوصی، طراحی و اجرا شده است و با بازگشایی این دو پروژه، امکان اتصال امتداد بولوار نماز به سیدی فراهم خواهد شد و به‌تبع آن بار ترافیکی معابر اطراف در این معابر تقسیم خواهد شد. به گفته مدیر اجرایی طرح انتقال پادگان ها در شهرداری مشهد، طرح آبشار٢ به تصویب کمیسیون ماده۵ رسیده و در حال اتمام است. این طرح دارای مساحتی بالغ بر ٢٠١هکتار و در مالکیت آن، ارتش و آستان قدس شریک هستند، سهم شهرداری نیز از این پروژه ۵/۵۶ درصد است که معادل حدود ١١٣هکتار می‌شود که شامل کاربری‌های غیرانتفاعی، خدماتی، فضای سبز و معابر پروژه است.

         

        فراهم‌شدن زمینه توافق شهرداری، ارتش و آستان قدس، از علل تاخیر در انتقال پادگان 

        با توجه به گذشت سال‌ها از شروع بحث انتقال پادگان لشکر 77 ارتش، همچنان این پروژه با تاخیرهایی همراه است. جنتی درباره این تاخیرها می‌گوید: به هر حال توافق سه مجموعه بزرگ همچون شهرداری، ارتش و آستان قدس با توجه به محدودیت‌های اداری و درون‌سازمانی بسیار سخت است و مذاکرات و جمع‌بندی مباحث موجود گاهی کار دشواری است.

        وی با اشاره به تاریخچه تصویب بحث انتقال پادگان‌ها از داخل شهر که در سال٨٨ قانون آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اظهار می‌کند: پس از تصویب این قانون به صورت جسته و گریخته کار پیگیری شده، اما به صورت جدی در این دوره شورای اسلامی شهر و شهردار فعلی، پیگیری شده و به نتیجه رسیده و این مدیریت دو سال است که به‌طور ویژه موضوع را پیگیری می‌کند.

         

        بازگشایی کامل شمال پادگان لشکر 77 ارتش، شاید تا پایان سال

        جنتی ادامه می‌دهد: برای کاربری‌های انتفاعی و متنوع این پروژه نیز قطعا ارتش و آستان قدس خواستار صدور پروانه ساختمانی خواهند بود و برای این مجموعه‌ها سودآوری قابل قبولی خواهد داشت و شهرداری و به تبع آن شهر مشهد نیز از این امر منتفع خواهد شد. در عین حال هزینه‌ای که در اجرای این پروژه شده است، در قبال سودآوری آن بسیار ناچیز است. وی با اذعان به اینکه تمام تلاش شهرداری در انتقال پادگان به خارج از شهر عمل به قانون و خروج مکان‌های نظامی به خارج از حریم شهر و رضایت شهروندان و کاهش بار ترافیکی در محدوده بزرگ‌راه شهیدکلانتری است؛ می‌گوید: بازگشایی پادگان شمال، قدری زمان‌بر است اما اراده شهردار مشهد بر این است که تا آخر سال به اتمام برسد؛ با این حال نمی‌توان فعلا قولی داد چرا که به واسطه بالا بودن حجم عملیات داخل پادگان شاید زمان بیشتری مورد نیاز باشد، اما تلاش خواهیم کرد تا پایان سال به تعهدمان عمل کرده و پروژه به پایان رسیده و معابر داخلی آن بازگشایی شود.

        تعداد بازدید: 146
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        2 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر